Reklama internetowa może przyjąć naprawdę bardzo różne formy, ale trzeba też przyznać, że bardzo szybko i bardzo mocno się rozwija, zyskując tym samym coraz więcej zwolenników. Zazwyczaj, ten rodzaj kampanii reklamowych stawia się w bezpośredniej opcji do tradycyjnych reklam, które na przykład możemy oglądać w gazetach i czasopismach różnego typu. Trudno jednoznacznie powiedzieć, jaka reklama jest lepsza, gdyż każda posiada jakieś swoje zalety i wady. Najlepszą formą reklamy będzie więc ta, która jest najlepiej dopasowana do konkretnej firmy, sposobu jej działania i dystrybucji dóbr i usług, a także branży, w której działa. Z drugiej strony, dobra reklama to taka, która dopasowuje się do odbiorców- tego, z jakich nośników korzystają i w jaki sposób kupują.

Reklama internetowa wady i zalety

Najlepiej zacząć od zalet, gdyż można ich wymienić całkiem sporo. Bez wątpienia jedną z jej największych zalet jest to, jak duży ma zasięg- a mowa tutaj o wszystkich, którzy mają dostęp do sieci i z niej korzystają. Ogromną zaletą takiej reklamy jest to, że w prosty sposób możemy reklamować się właściwie w każdym miejscu na ziemi. Prostota tworzenia kampanii eksportowych jest wręcz zadziwiająca i w tym temacie taka reklama pozostawia inne w tyle. Kolejną zaletą jest to, że jest to forma reklamy, którą można dobrze zmierzyć za pomocą różnych narzędzi analitycznych. Można dokładnie prześledzić poczynania użytkowników, otrzymać szczegółowe statystyki, które pomagają takie kampanie optymalizować. Bardzo często jest to też typ reklamy efektywnościowej, a więc takiej, w której płacimy za coś konkretnego- na przykład za kliknięcie, a więc konkretną akcję, jaką wykona użytkownik. Widzimy więc, że budżet nie idzie na marne. Łatwo też dostosować ustawienia takiej kampanii do użytkowników- do tego, w jakiej strefi czasowej żyją i w jakich godzinach najczęściej przeglądają internet. Do tego, jakie mają preferencje i na jakich urządzeniach przeglądają strony w sieci. Jest to też reklama bardzo dynamiczna, której ustawienia można szybko zmieniać i dostosowywać do zmieniających się trendów u odbiorców. Dodatkowo, to reklama, którą można mocno personalizować pod kątem konkretnej grupy docelowej.

Jak widać- tych zalet jest naprawdę wiele, ale jak każda forma reklamy- tak i w przypadku reklamy internetowej będziemy mogli wyłuskać kilka jej wad. Z pewnością jedną z nich jest to, że najstarsza część społeczeństwa często nie korzysta z internetu lub robi to bardzo sporadycznie, a co za tym idzie- z taką kampanią może być nam trudno dotrzeć do seniorów. Takie kampanie są też o tyle kosztowne w niektórych branżach, że naprawdę mogą stanowić spory wydatek dla firmy, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę bardzo konkurencyjne branże. Czasem, trzeba też pogodzić się z tym, że niektóre formy reklamy internetowej wymagają pewnego czasu oczekiwania na efekt, kiedy to przez kilka miesięcy właściwie nic się nie dzieje. Dodatkowo- niektóre formy reklamy użytkownik może pominąć lub zablokować, a warto także pamiętać o zjawisku, jakie nazywane jest ślepotą banerową oraz sposobem, w jaki użytkownicy uodparniają się na przekaz reklamy wyświetlany w sieci.